_افسردگی در نوجوانان
نوشته شده توسط : perana

افرادی که از افسردگی رنج می برند همیشه احساس خستگی می کنند علاقه ای  به انجام هیچ کاری ندارند سر و گردنشان مدام درد می کند.مدام عصبی هستند و  با اطرافیانشان رفتار پرخاشگرانه ای دارند. صبح ها علاقه ای به بیدار شدن ندارند و و انگیزه ای برای هیچ کاری ندارند.افسردگی در نوجوانان شایع تر است و عوامل مختلفی را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوجوانی دوره انتقالی بین کودکی و بزرگسالی است که اگر  به خوبی شناخته نشود یک دوره دشوارهم برای خود فرد و هم برای خانواده است. نوجوانان، بین کودکی و بزرگسالی به دام افتاده، تجربه های شدید تغییرات احساسی، جسمی و اجتماعی را تجربه می کنند. نوجوانی دوره ای است که احساسات مانند اضطراب، ترس، عدم اطمینان را می توان به عنوان یک دوره گذار تجربه کرد. با این حال، در برخی موارد، غم، اندوه، تنهایی، اضطراب و ناتوانی درمدیریت  احساسات آنها در برمی گیرد و زندگی روزانه،  ارتباط با خانواده و رابطه با دوستان شان ارتباط با محیط اطرافشان را  به تحت تاثیر قرار دهد.

علت افسردگی در نوجوانان چیست؟

تحقیق و پژوهش برای افسردگی نوجوانان،حاکی از این است که صرفا یک دلیل خاص ندارد اما در این دوران بسیار شایع است و خود را نمایان می کند.

استعداد ژنتیکی، عوامل بیولوژیکی، زیست محیطی و روانی از عوامل اصلی که نقش مهمی در ظهور هورمون رشد افسردگی بازی می کند. در این میان عوامل محیطی، درگیری خانوادگی، از دست دادن، طلاق، عدم حمایت عاطفی نیز می تواند منجر به افسردگی و یا تشدید آن بشود.

علاوه بر این، تغییرات مورد در نوجوانی (تغییر نقش در خانواده، افزایش و بهبود برنامه های آینده از مسئولیت، و غیره) ممکن است در میان دلایلی که باعث افسردگی می شود به ارمغان آورد.

 

افسردگی در نوجوانان ممکن است به شیوه های مختلف ظاهر شود. فرد نوجوان در افسردگی ممکن است برخی از مشکلات را نه تنها احساسی، بلکه رفتاری نیز تجربه کند. این می تواند به مشکلات در خانه و محیط مدرسه منجر شود، و همچنین از بین رفتن روابط با خانواده، دوستان  ونزدیکان .افسردگی اتاثیر منفی بر توجه، تمرکز و حافظه می گذارد،

شخص افسرده معمولا  از افعالی مانند  ” نمی توانم”، “نمی دانم”، “خسته ام” و غیره استفاده می کند.

اگر موارد زیر د شخص بیش از دو هفته طول بکشد خطر افسردگی  ممکن است وجو داشته باشد.

اعتماد به نفس پایین

ناامیدی، اضطراب، میل گریه

احساس گناه بدون دلیل

بی تفاوتی برای فعالیت های اجتماعی

خستگی و کمبود انرژی

خشم و نفرت

از دست دادن اشتها و یا خوردن بیش از حد

قدرت توجه و تمرکز، فراموشی

مشکلات مواد مخدر (افزایش یا کاهش)

شکایت های جسمی (سردرد، درد گردن و غیره)

افکار خودکشی یا صدمه به خود

والدین چه کاری می توانند انجام بدهند؟

افسردگی در نوجوانان یک اختلال است که می تواند درمان شود.اولین قدم به سوی درمان این است که متوجه شوید مشکل وجود دارد. هنگامی که با چنین وضعیتی مواجه شدید بدون قضاوت سعی در برقراری ارتباط داشته باشید.

برخی از نوجوانان ممکن است تمایلی به صحبت با والدین خود نداشته باشند. در چنین مواردی، آنها باید به منظور به اشتراک گذاشتن وضعیت با چیزهای دیگر که در مدرسه و یا در محیط اطراف خود دارند باید مورد حمایت قرار گیرند. ممکن است مفید باشد  که با افرادی که  با فرزندان شما در ارتباط هستند  (معلمان، راهنمایی، دوستان نزدیک، و غیره) صحبت کنید و ارتباطات با مدرسه داشته باشید.





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 2 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: